Kodex etiky pojišťovacího makléře

Naše činnost se řídí zásadami, které jsou uvedeny v Kodexu etiky pojišťovacího makléře

Jako člen Asociace českých pojišťovacích makléřů „Asociace“ prosazujeme pravidla Kodexu etiky a dbáme na jejich dodržování s cílem posilovat dobrou pověst pojišťovacích makléřů.

Musíme především hájit zájmy našich klientů, zpracovávat pro ně optimální pojistné programy jak z hlediska jejich požadavků, cílů a potřeb, tak z hlediska nabídky pojistného trhu.

Přitom jsme povinni respektovat platné právní předpisy, uchovávat obchodní tajemství našich klientů a dbát na dodržování níže uvedených norem:

A. Obecné zásady chování

  • jako nezávislý zprostředkovatelé pojištění jsme povinni vybrat a navrhnout klientovi jen takové pojištění, jež nejlépe odpovídá potřebě pojistné ochrany klienta
  • svou činnost vykonáváme s odbornou péčí a s klienty vždy jednáme čestně, kvalifikovaně, spravedlivě a v jejich nejlepším zájmu
  • respektujeme pravidla hospodářské soutěže a obchodních zvyklostí, vyvarujeme se používání nepravdivých a pomlouvačných výroků o svých konkurentech a všeho, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o našich službách
  • veškerou reklamu vedeme pravdivě v souladu s čestnou soutěží bez prvků klamavé reklamy
  • dodržujeme obezřetnou personální politiku a dbáme o výchovu našich zaměstnanců a spolupracovníků po profesionální a etické linii
  • disponujeme takovou organizací a prostředky, které nám umožňují i v případě nepřítomnosti některého z představitelů nebo majitelů společnosti hájit zájmy našeho klienta
  • jsme povinni, jako součást hospodářského odvětví v pojišťovnictví, podílet se na udržení zdravého a funkčního pojišťovacího trhu

B. Zásady chování statutárních orgánů, zaměstnanců a spolupracovníků

Statutární orgány, zaměstnanci a spolupracovníci:

  • důstojně reprezentují naši společnost i obor pojišťovnictví, jehož jsou součástí
  • vyvarují se všech činností, které by znamenaly konflikt jejich vlastních zájmů se zájmy naší společnosti či pojišťovnictví jako oboru
  • dodržují obchodní tajemství, a to i po ukončení svého pracovního poměru v pojišťovnictví
  • nepoužívají nikdy ve svůj osobní prospěch informace a materiály naší společnosti ani našich klientů
  • v zájmu zvyšování svých profesních znalostí pečují soustavně o své vzdělávání
  • při distribuci pojištění trvale splňují podmínky odborné způsobilosti a důvěryhodnosti

C. Zásady chování ve vztazích ke klientům

Při své činnosti naši pracovníci:

  • dodržují zásady mlčenlivosti o všech skutečnostech týkajících se pojištění klientů
  • poskytují zásadně úplné, pravdivé, nezkreslené a srozumitelné informace o pojišťovnách, pojistných produktech a jejich ceně
  • neakceptují požadavky klienta na sjednání pojištění s nečestnými úmysly
  • vždy náležitě analyzují klientovy požadavky, cíle a potřeby a na tomto základě doporučují vhodný pojistný produkt
  • jsou v závislosti na obsahu smlouvy s klientem odpovědní za komplexní analýzu rizik, zpracování návrhů pojistných programů, konzultační a poradenskou činnost, správu uzavřených pojištění a součinnost při vyřizování nároků svých klientů z pojistných smluv
  • musí umístit pojištění za cenu a podmínek předložených pojistitelem
  • nepoužívají za účelem získání klienta nekalých a neetických praktik vůči konkurenci

D. Zásady chování ve vztazích k pojišťovnám

Při své činnosti naši pracovníci:

  • nejsou nikdy závislí na kterémkoliv pojistiteli
  • mají aktuální přehled o stavu pojistného trhu, o jednotlivých pojistitelích a jejich produktech
  • uplatňují zásady produktového řízení v souladu s legislativními požadavky, zejména zavedou, udržují a uplatňují vhodné postupy k získávání informací o distribuovaných pojistných produktech
  • při distribuci pojištění se chovají nestranně a profesionálně, vyvarují se zejména jakýchkoliv pomluv či upřednostňování některého z pojistitelů
  • s pojistiteli udržují dobré vztahy, zakotvené zpravidla v dílčích smlouvách o spolupráci

    E. Uplatňování Kodexu etiky a sankce za jeho porušení

    Při porušení některého z ustanovení Kodexu budou vůči příslušnému členovi Asociace uplatněny sankce:

    • podle platných Stanov Asociace
    • morální povahy dle rozhodnutí Etické komise Asociace